Jeg har en drøm

/, EQ-barnehage, Utdanning/Jeg har en drøm

Jeg har en drøm

av Herdis Palsdottir

«Jeg har en drøm» sa Martin Luther King, og jeg følger hans ord og sier:

«Jeg har en drøm» og den er å skape EQ-barnehager i Norge der alle barn blir møtt med betingelsesløs kjærlighet uansett, slik at barna kan kopiere den type kjærlighet.

Jeg snakker om barnehager som er befolket med voksne som har stor grad av egenkjærlighet slik at de har overskudd av kjærlighet til å gi til sine kollegaer, foreldre og de små sårbare menneskene som de har valgt å dele hverdagene sine med.

Ja, jeg har en drøm om at vi som er voksne tar ytringsansvar når vi er sammen med sårbare barn. Barn ønsker å samarbeide med sine omsorgspersoner selv om det ikke alltid oppleves slik av den voksne.

Jeg er opptatt av å møte alle mennesker, enten de er små eller store, med tillit til at vedkommende gjør så godt han eller hun kan. Men det vedkommende gjør er ikke alltid godt nok for den andre eller barnet.

Jeg vil påstå at mange barn har omsorgspersoner som er blitt møtt på en slik måte da de var barn at de har mistet kontakten med egen kjærlighet og derfor ikke evner å møte andre på en god måte eller med kjærlighet. Årsaken til det er: at den måten som du ble møtt på da du var liten er den måten som du møter deg selv og andre på som voksen.

For å utdype hva jeg mener vil jeg fortelle om en opplevelse som jeg hadde forleden dag:

  • Sist lørdag gikk jeg og min mann på kafé og satte oss ned ved et bord som var bortest i lokalet.  Innerst i hjørnet satt en mann i 40-års alderen med ryggen til oss, sammen med sine to barn.  De to barna var en jente på ca 6 år og en gutt på ca 4.  Barna satt på benken rett overfor sin far og spiste vafler med syltetøy og drakk brus.  Faren satt bøyd over telefonen, drakk av og til fra koppen, men så ellers ut til å være langt inne i det som han holdt på med.  Etter en stund begynte barna å sitte urolig. Farens reaksjon var å si: ”Vi er på kafé, sitt stille!”  Barna gjorde som faren sa, men etter en stund begynte de å gå ned fra benken og klatre opp igjen og dytte bort i hverandre slik at jenten sa: ”Ikke gjør det.”  Det var da jeg virkelig fikk vondt i magen fordi farens reaksjon var å ta hardt i armen til gutten og dytte ham opp på benken med ordene: ”Nå sitter du stille!”  For meg var det tydelig at gutten følte seg helt feil. Han la seg ned på gulvet, mens jenten satte seg opp igjen.  Etter en stund reiste faren seg, pakket tingene sine og tok på seg yttertøyet.  Begge barna hadde på seg yttertøyet. Jenten hoppet ned fra benken og tok faren i hånden og de to begynte å gå ut av kaféen hånd i hånd, mens gutten fikk det travelt med å komme seg opp fra gulvet og løpe etter.  Da jeg kikket ut av vinduet så jeg den lille gutten fortsette å småløpe etter de to.

Episoder som denne gjør at mitt hjerte blør.  Jeg vil ikke godta at barn blir møtt på denne måten og ønsker heller ikke å dømme voksne, hverken denne faren eller andre.  Jeg vil ha tillit til at denne faren gjør så godt han kan, ut i fra sine forutsetninger, selv om jeg ikke liker det han gjør.  Det ikke-dømmende menneskesynet er bakgrunnen for at jeg har en drøm om å skape EQ-barnehager.  Barnehager med medarbeidere som har et ikke-dømmende menneskesyn, og som derfor har tillit til at alle gjør så godt de kan.  Voksne som kan møte både foreldre og barn med betingelsesløs kjærlighet.

Min erfaring er at når barn og voksne blir møtt av voksne som har stor grad av egenkjærlighet så blir det rom for refleksjon og glede.  Eller sagt med andre ord, så er sannsynligheten større for at en far, som han som er omtalt ovenfor, vil være åpen for veiledning hvis han ikke føler seg feil eller dømt. Jeg er overbevist om at det vi har kalt for arvesynd, en væremåte som har gått fra generasjon til generasjon, handler om at barn som blir avvist lærer å avvise og barn som får betingelsesløs kjærlighet lærer å elske seg selv og andre.

En bonus ved EQ-barnehagen er at barna blir gode læremestere for sine foreldre og andre voksne. Barna skaper positive ringer i vannet. Her er en episode fra en far som har sin datter i en EQ-barnehage:

  • Faren fortalte at han hadde vært oppgitt over sin datter som begynte å gråte. Far: ”Det er ikke noe å gråte for.” Datteren: ”I barnehagen sier de voksne at jeg kan gråte når jeg vil.” Far: ”Ja unnskyld, det kan du.”

Og her er en annen episode fra en mor som har sitt barn i en EQ-barnehage.  Hun sa at hun opplever det så mye lettere å møte barnet nå når det kan sette ord på egne følelser:

  • Hennes sønn 4 år: ”Mamma, noen ganger når du og pappa er for mye sammen med lillebror så kjenner jeg at jeg blir sint og det er fordi jeg er lei meg.”

Barn i barnehagealder er følelsesvesener.  Det er i denne sårbare alderen barn lærer fra sine omsorgspersoner å ta egne behov og følelser på alvor og møte dem med respekt. Eller motsatt, å avvise egne behov og følelser.

Barn gjør som de voksne gjør. Derfor er det slik at når et barn blir avvist lærer det å avvise egne og andres følelser. Barn som blir møtt med avvisning slutter ikke å elske sine omsorgspersoner, men de slutter å elske seg selv.

Antall EQ-barnehager i Norge er økende.  Det som er kriteriet for å kunne bli en EQ-barnehage er at 2/3 av de ansatte i barnehagen har tatt eller holder på med den 1-årige deltidsutdanningen i relasjonskompetanse / EQ-kompetanse. Tanken bak kravet er at voksne som arbeider med barn trenger å ha en viss emosjonell intelligens for å kunne fremme barnas emosjonelle intelligens.

Barn trenger voksne som har respekt for og kan sette ord på egne følelser og behov uten å såre eller krenke barnet.  Slike voksne vil gi dagens barn det avgjørende redskapet som de trenger for å kunne bli hjertevarme voksne som har det godt med seg selv og dermed også evner å ha det godt med andre .  Slike voksne vil skape et hjertevarmt samfunn.

Mer informasjon om EQ-barnehager.

Hvis du er interessert i å høre om hvilke erfaringer en EQ-barnehage har gjort, så er du hjertelig velkommen til å kontakte Anette Lauareid Hovda fra Småfolk barnehage.  Hennes mail adr er: anette@smaafolkbarnehage.no

 

Kommentarer

kommenter

By |2018-01-29T15:01:17+01:00 3. april 2017|Blogg, EQ-barnehage, Utdanning|

Leave A Comment