Av: Dora Thorhallsdottir, grunnlegger av EQ Institute

Har du sett de som virker helt rolige, uansett hvor mye det stormer rundt dem? Har du tenkt at du gjerne skulle ha stresset mindre, og kjent på mer indre ro? Her er ti smarte tips som kan hjelpe deg med å stilne den indre stormen.


Terapi
Dette er det eneste av tipsene som tar litt tid. Det kan faktisk ta ganske lang tid, avhengig av hvor mye du går og bærer på av gamle, vonde følelser. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange som velger å ikke ta tak i en tøff fortid. Det er faktisk et valg hvor stor plass fortiden trenger å ha i fremtiden. Har du opplevd mange kjipe hendelser, eller har hatt en vanskelig oppvekst, så bærer du med deg sorgen, avvisningen eller hva det måtte være, inn i hverdagen din. Det påvirker relasjonene dine, det stjeler energi og det skaper indre uro. Det er fult mulig å tømme ut mye av det du har i sekken av såre og vonde følelser, slik at livet bokstavelig talt blir lettere. Men det krever mot å gå inn i det mørke. Trøsten er at det blir bedre!

 

Pust
Dette har vi hørt om ørten ganger. Viktigheten av å puste. Husk å puste! Det sier folk til de med høye skuldre og stressa blikk. Men det er noe i det. For det som gir ro, er å være tilstede i øyeblikket. Og den kjappeste veien dit, er nettopp gjennom pusten. Vil du ha en quick-fix for å roe deg ned når du løper som hamster i hjul, gjør dette: Lukk øynene. Trekk pusten inn med nesa, sånn skikkelig, slik at du fyller lungene. Og så puster du sakte ut gjennom munnen. Se gjerne for deg at du puster inn lys, og puster ut all gørra, stresset og frykten du bærer på. Og når du har pustet ordentlig godt noen ganger, vil jeg at du legger merke til lydene rundt deg. Luktene. Bruk sansene dine! Sett et anker i nuet. Hvordan er det å være deg akkurat nå? Det er hele konseptet med mindfulness og indre ro. Å være her og nå. Puste. Og ikke tenke på noe annet enn det å være tilstede.

 

Affirmasjon
Affirmasjon er rett og slett at du gjentar en enkel setning om og om igjen, og på den måten tror underbevisstheten etter hvert på det du sier. Det er viktig at setningen din er konkret, og inneholder det du ønsker å oppnå. Affirmasjonen kan virke motiverende eller beroligende, alt etter hva du fokuserer på. Bare husk å IKKE bruke ordet IKKE i setningen, for hjernen hopper gjerne bukk over det ordet. Finn en setning som du kjenner er riktig for deg, finn på hva som helst. Her er noen forslag:

  • Jeg er trygg og rolig.
  • Jeg elsker og aksepterer meg selv akkurat som jeg er.
  • Jeg er bra nok som jeg er.
  • Alt som skjer, fører meg dit jeg skal.
  • Og hvis livet er vanskelig, kan denne setningen også funke: This too shall pass (Også dette går over).


Meditasjon
Forskning viser at jevnlig fokus innover, altså meditasjon, gjør deg roligere. Å meditere er bra for helsen og det blir lettere å forbli konsentrert over tid, fordi du øver deg på å være tilstede. Så finn din måte å meditere på, det finnes for eksempel mange «guided meditations» på nettet, der du kan følge det de sier. Eller du kan velge lydspor med lyder fra naturen; bølger som slår, fuglesang eller en bekk som sildrer. Lukk øynene, ha fokus på pusten og stillheten, og tenk at tanker er som skyer, de bare passerer over himmelen. Ikke gi tankene næring, la dem flyte forbi. Nyt roen som etter hvert kommer.

 

Kjærlighetssirkel
Noen ganger kan vi være både urolige og ensomme. Da kan dette gi en god følelse: Sett deg ned, lukk øynene og se for deg noen du er glad i. Det kan for eksempel være familie og nære venner som du vet bryr seg om deg. Se for deg at sirkelen utvides med mer perifere venner, naboer, kollegaer eller mennesker som var viktige for deg i barndommen eller andre perioder i livet. Rett og slett alle personer du kommer på, som du er glad i, står i en sirkel rundt deg, og du er i midten. Kjenn på kjærligheten de utstråler til deg, kjenn på hvor godt det er å bli elsket og verdsatt av andre. Kjenn på tilhørigheten og tryggheten det gir. Ta med deg følelsen utover dagen og hent den frem igjen hvis du blir urolig. Du kan gjerne si «jeg er elsket» inni deg. For det er jo det vi alle – innerst inne – ønsker oss mest av alt.

 

Takknemlighet
Takknemlighet fjerner frykt. Det er faktisk ikke mulig å ha de to følelsene samtidig. Derfor: Når du kjenner på uro og det skyldes frykt for noe, kan det være lurt å skifte fokus. Tenk på tre ting du er takknemlig for. Kjenn på den følelsen av å sette pris på det du allerede har i livet ditt. Dette kan være veldig lurt å gjøre når du skal legge deg, hvis du har en tendens til å kverne mye rundt ting du er bekymret for.

 

Happy place
Du har sikkert hørt noen si «Go to your happy place» i amerikanse filmer. «Happy place» er rett og slett en setting du husker godt, en følelse av ro i en bestemt situasjon, for eksempel fra en ferie eller en annen gang der du hadde det veldig behagelig. La oss si du husker godt at du lå i en hengekøye i fjor, hørte lyden av glade barn i bakgrunnen og ikke hadde ansvar for noe. Du hadde helt fri og god tid. Du bare lå og så på himmelen, med en deilig følelse av velvære. Da kan det være ditt «go to»-sted når livet kjennes hektisk. Alt du trenger å gjøre er å lukke øynene og dra tilbake til det øyeblikket og gjenoppleve det. Kjenn på roen du hadde, stillheten, utsikten, eller hva det nå var som gjorde det så fint å være der. Nyt det, pust godt og ro ned.

 

Child´s pose

Dette er en øvelse hentet fra yoga.

Øvelsen hjelper deg med å komme i vater, i balanse – i ro, rett og slett. Bli i den så lenge du vil, lukk øynene og pust rolig. Det virker mer avslappende enn å sitte, som de fleste av oss allerede gjør alt for mye av.

 

Aksept
Du kjenner kanskje til denne bønnen av Reinhold Niebuhr:

Gud, gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre,

mot til å forandre de ting jeg kan,

og forstand til å se forskjellen.

Å akseptere tingenes tilstand kan være utfordrende, men ofte er det den eneste måten å lande noe som føles vanskelig. Vi kan kjempe mot dårlig helse, urettferdighet eller problemer på jobben. Uansett hva det er, så handler det om å akseptere at det er som det er. Med det så mener jeg ikke at du skal gi opp. Nei, det handler om å akseptere situasjonen slik den er akkurat nå, slik at du kan få fred og ikke bruke så mye energi på å kjempe MOT. Det er som det er, og så gjør du det du kan for å endre på det som er mulig. Og gir slipp på alt du ikke får gjort noe med. Å akseptere er å gi deg selv pusterom.

 

Gi slipp-øvelsen
Her en en liten øvelse for å roe deg ned om det er mye stress, frykt eller kaos:

Lukk øynene og se for deg at du kaver i en stri elv og prøver å klamre deg fast til det du finner langs elvekanten, enten det er gress, kvist eller steiner. Du holder fast for harde livet, prøver å stå imot vannet som forsøker å dra deg med. Kjenn på behovet for å klamre deg til «tryggheten». Deretter, og her kommer poenget: Bestem deg for å slippe! Du blir med elven og ser hvor den fører deg. Du stopper ikke, kjemper ikke imot. Bare lar deg føre nedover elven og har tillit til at det går bra. Kjenn hvor godt det føles å la deg bli ført, uten å jobbe mot. Og så åpner du øynene igjen.

Dette handler om at frykt ofte er knyttet til behovet for kontroll, og når det er noe i livet vi ikke kan kontrollere, så kommer frykten og uroen. Ha tillit. Bli med elven. Det får gå som det går. Det blir som det blir. Det kommer til å gå bra.

 

Trykket for første gang i Kamille.


Bli kvitt gammel bagasje!

Helgekurs med EQ-terapi hjelper deg å bearbeide din historie og gir deg redskapene til å kunne møte deg selv og andre med større grad av raushet og glede.
I løpet av kurset vil du få EQ-terapi i liten gruppe, etterfulgt av samtaler om tematikken som dukker opp. Dette gir deg en mulighet til komme videre i din egen utvikling mot stadig bedre selvfølelse, styrke din emosjonelle intelligens og bli mer autentisk.

2-dagers helgekurs med EQ-terapi i Oslo:
19. – 20. september eller 24. – 25. oktober.
Kl. 09.30 – 16.00 begge dager.

Maks 10 deltakere.

Les mer her

Kommentarer

kommenter