I flere år fant jeg ikke min hylle i arbeidslivet. Jeg ble raskt sliten, følte meg feil eller at jeg ikke gjorde en god nok jobb. EQ-terapeututdanningen endret mitt arbeidsliv. I dag tror jeg på at mine ferdigheter er viktige og verdifulle for de jeg har rundt meg. Jeg er ikke avhengig av ros fra andre for å kjenne meg verdifull. Utdanningen har gitt meg troen på at jeg kan noe, og denne kunnskapen ønsker jeg å dele med andre.
Skrevet av: Torill Iren Petterson
Barnehage
I 2000 fullførte jeg førskolelærerutdannelsen og fikk vikariat i samme barnehage som jeg hadde vært assistent i tre år tidligere. Da vikariatet gikk ut søkte jeg fast stilling i en annen barnehage og fikk den. Kun etter ett par år ble jeg sykemeldt grunnet utbrenthet.
Det var vanskelig å sette grenser for meg selv, jeg synes ikke jeg fikk til jobben min godt nok. Jeg sammenlignet meg med andre og var veldig urolig før alle foreldresamtaler og foreldremøter.
Det var vanskelig å si nei, så arbeidsoppgavene hopet seg opp, og jeg syntes støynivået i barnegruppa var høyt.
Aromaterapeut
Jeg hoppet av barnehageyrket og tok aromaterapiutdannelsen. Det å gi andre velvære med rolig musikk og deilige lukter fra eteriske oljer stod i sterk kontrast til barnehageyrket.
Våren 2007 la jeg praksisen min som aromaterapeut på hyllen. Jeg kjente at jobben sugde energien ut av meg, og jeg hadde fått nok. Økonomien ble for stram, og markedsføring var ikke like enkelt som i dag.
Til nå hadde jeg gått inn i behandlingsrommet med den intensjon at jeg skulle fikse og redde alle mine kunder. Jeg ga råd og jeg lette etter løsninger på kundenes plager.
Om jeg bare kunne gjøre deres liv bedre, ville jeg kjenne meg litt mer spesiell og viktig. Når en kunde ikke ga meg positiv tilbakemelding etter endt time, ble jeg usikker og begynte å tvile på meg selv. Massasjebenken ble solgt, og jeg bestemte meg for aldri å massere igjen.
Jeg fant ikke min hylle
Så søkte jeg med videre til butikk, og deretter barnevernet. CVen ble lengre og lengre, men jeg fant ikke min hylle. Jeg ble raskt sliten, følte meg feil eller at jeg ikke gjorde en god nok jobb. Behovet for å være god til noe var stort. Flere sa at jeg var dyktig i barnehageyrket, så jeg søkte jeg meg tilbake dit. Jeg hadde jo ingen annen utdannelse, og det å satse på noe helt nytt turte jeg ikke.
Men igjen følte jeg på utilstrekkelighet. Redselen for å bli avslørt, at jeg egentlig ikke var et så godt menneske som jeg ønsket og jobbet så hardt for å være, var stor.
Tenk om noen så hvem jeg egentlig var? Jeg var fylt av svarte demoner som forgiftet hele kroppen min med skam og frykt. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.
Hva kunne jeg jobbe med, hvem skulle jeg være for å bli likt, hvem var jeg egentlig?
Utdanningen EQ-terapeut endret mitt arbeidsliv
Heldigvis fant jeg EQ Institute, det grønne huset på Skøyen, og i løpet av de 3 årene jeg tok utdanning som EQ-terapeut, skjedde det et enormt skifte hos meg.
Jeg kom i kontakt med følelser som jeg, av gode grunner, hadde pakket ned hele livet. Ved å skrelle lag på lag av denne løken av følelser, slapp den indre stemmen som til nå hadde sagt at jeg ikke var bra nok, taket i meg.
Selvfølelsen vokste litt for hver gang jeg klarte å sette ord på skammen, frykten og usikkerheten som jeg til nå ikke hadde delt med noen.
Jeg kjente at jeg ble drevet av stadig mindre frykt for hva andre mente og tenkte om det jeg gjorde. Gradvis ble jeg kjent med den jeg egentlig var og er.
Jeg gikk fra å være 100% ytrestyrt til å sette meg i førersetet av mitt eget liv. En sterk indre kraft sier nå at jeg er bra nok.
Tryggere og tydeligere
I dag er jeg mindre opptatt av hva andre gir meg av verdi. Jeg er tilbake som både aromaterapeut med eget firma og økonomien på stell, og som pedagog i barnehage.
På jobb som pedagog opplever jeg å være tydeligere. Jeg er mer åpen og ærlig i møte med kollegaer og samarbeidspartnere, jeg står tryggere i faget og er rausere med meg selv og mine kollegaer.
Jeg er oppmerksom på mitt eget nervesystem og hvordan det trigges i møte med kollegaer og barn.
I motsetning til tidligere finner jeg veldig fort en ro i at det er hos meg dette skjer, og at dette ikke er farlig.
Det som skjer hos meg, handler om meg. Det som skjer hos deg, handler om deg.
Når jeg har roet mitt eget nervesystem oppstår det en sann tilstedeværelse i mitt møte med for eksempel barn som gir uttrykk for mange og vanskelige følelser.
Når jeg har latt mine følelser falle til ro, oppstår det også en ro i kroppen.
For barn, som er sensitive for det som ligger bak ordene vi voksne sier, er dette trygge fanget medisin – og en læringsarena for å regulere egne følelser.
Jeg møter andre på en ny måte
I dag tør jeg å holde foredrag, veilede andre og møter foreldre på en helt annen måte enn før. Jeg opplever at utdanningen som EQ-terapeut har gitt meg troen på at jeg kan noe, og denne kunnskapen ønsker jeg å dele med andre.
Det samme kjenner jeg i arbeidet som aromaterapeut. Nå opplever jeg en genuin tilstedeværelse hos de som ligger på benken, men jeg klarer å skille på meg selv og min kunde.
Jeg tar ikke lenger ansvar for den som kommer, men er støttende og møter dem der de er.
Jeg tar primært personlig ansvar, setter grenser og er tydelig på hva som er mitt og deres. Møtet med den på benken kan bære preg av nære samtaler, og jeg opplever ofte at de som kommer til meg er blitt litt klokere på seg selv etter endt time – hvis de selv ønsker å dele det som er på innsiden.
For de eventuelle smertene de har i kroppen kommer av en grunn.
I dag tror jeg på at mine ferdigheter er viktige og verdifulle for de jeg har rundt meg. Jeg er ikke avhengig av ros fra andre for å kjenne meg verdifull.
Jeg kan ikke være den rette for alle, men jeg er rett for meg.
Utdanningen EQ-terapeut endret mitt arbeidsliv er skrevet av:
Torill Iren Petterson
EQ-terapeut, aromaterapeut og ressurspedagog i barnehage
Tusen takk for at du ville dele din historie. Til deg som leser: Ønsker du å dele en oppgave eller en historie? Vi hører veldig gjerne fra deg. Skriv til ingeborg@eqi.no