I sin masteroppgave “Emosjonell intelligens i norsk barnehagekontekst” har barnehagelærer Aam Rosmo undersøkt betydningen av at barnehagepersonalet jobber med å utvikle sin emosjonelle intelligens, for på den måten å kunne møte barn på alle deres følelser – også de vanskelige.
Undersøkelsen viser at barnehageansatte som blir kjent med og forstår egne følelser, opplever at de forstår og møter barnas følelser bedre.
Bruken av et mer personlig språk blir trukket frem som sentralt i arbeidet med emosjonell intelligens i barnehagen. Studien viser en klar sammenheng mellom barnehageansattes tilegnelse av et mer personlig språk, og deres syn på barn og egen voksenrolle. Et skifte som ikke handler om å endre språket for å endre barnet, men for å komme i kontakt med egen intensjon og bli tydeligere i sin kommunikasjon. På den måten vil de kunne ta det voksne lederansvaret i relasjonen til barnet.
Sagt av deltagerne i undersøkelsen:
« …før så syntes jeg det var veldig masete med ganske mange ting i barnehagen. Jeg hadde en profesjonell forestilling om at barna ikke var vanskelig. Men jeg følte jo at de var vanskelig! Foreldrene var vanskelige, kollegaene var også vanskelig, også videre. Men det perspektivet har jeg ikke nå ».
« Jeg skulle ønske at mange flere forstod, eller var villig til å lære da, hvordan man møter barn på følelser. […] Jeg skulle ønske at alle sammen bare skjønte det med en gang. Men nei, sånn er det ikke. Jeg skulle også ønske at det ble inkludert mer i barnehagelærerutdanning ».
I oppsummeringen av masteroppgaven skriver Rosmo:
Resultatene indikerer at EQ-konseptet kan ha påvirket barnehagelærernes refleksive betraktning om egen rolle, samt deres syn på barn. Videre kan denne refleksiviteten hos barnehagelæreren peke mot en påvirkning av barnehagelærerens jobbrelaterte mestringstro.
Vår erfaring, med utallige praksishistorier fra EQ-barnehager, viser at barnehageansatte med høy grad av emosjonell intelligens identifiserer og håndterer utfordrende atferd hos barna på en mer ivaretagende måte. De forstår lettere bakgrunnen for barnas atferd, og kommer frem til hensiktsmessige tiltak for å støtte deres ulike behov.
Les Aam Rosmo sin masteroppgave her
Aam Rosmo
Student
Er du nysgjerrig på vårt tilbud? Vi hører gjerne fra deg!
E-post: post@eqi.no Tlf: +47 413 10 600 eller fyll inn: Kontaktskjema
Vil du oppleve hvordan det er å ta kurs hos oss?
Hjertelig velkommen til EQ-kveld
EQ-kveld
Les mer om utdanning og kurs her
Ta gjerne kontakt med oss:
EQ Institute Oslo
Drammensveien 155
0277 Oslo
Tlf: +47 413 10 600
E-post: post@eqi.no
Avdeling Bergen
Skjold Helsehus
Sæterveien 25
5236 Rådal
Tlf: +47 909 42 885
E-post: bergen@eqi.no
Avdeling Stavanger
Klepp Stasjon
Industrivegen 1A
4353 Klepp Stasjon
Tlf: +47 909 66 118
E-post: stavanger@eqi.no