Mælumenga barnehage i Modum kommune er blitt sertifisert som EQ-barnehage. Veien til EQ-barnehage har vært givende og spennende. Med undring og åpenhet i møte med verden, har vi lært noe nytt om oss selv og andre hver eneste dag.
En liten historie om følelser. Bestevennene Mille og Lisa, begge 4 år, lekte sammen ute i barnehagen. Kreative, nysgjerrige og utforskende som barn er, klatret Mille høyt opp i et tre og satt seg der og dinglet med beina. Lisa stod på bakken. To maur kom plutselig krabbende der oppe i treet. En maur satte seg på Milles arm, og den andre på Milles bein. Mille begynte å strigråte.
Lisa var en god venn og løp så fort hun kunne for å hente en voksen. Den voksne hørte også den intense, høye gråten, og løp til. Hun hjalp Mille ned fra treet. Etter å ha børstet bort maurene, fått trøst og kos, spør den voksne; «Ble du redd, Mille»? Mille, som fortsatt gråter svarer klart og tydelig: «Neeeeei, jeg er leeeeei meg»! Ja for det er forskjell på å være redd og å være lei seg. Det vet Mille.
Rammeplan for barnehager sier «Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser».
Ny styrer
For 5 år siden startet jeg, Heidi Glesnes, i Mælumenga barnehage. Jeg hadde allerede erfaring med å implementere EQ-perspektivet i en annen barnehage. Den gang var jeg nyfrelst student på EQ-terapeututdanningen. Jeg tenkte at dette er noe alle trenger, både barn og voksne. I min iver etter å spre det glade budskap, og gjøre det til mitt oppdrag å overbevise alle om at dette er det eneste riktige, ble det for mye for de rundt meg. Jeg møtte den gang på motstand og kritikk, som jeg ikke respekterte. Dette ga meg en viktig lærdom. Du kan ikke tvinge frem endring hos andre. Den trenger å komme innenfra.
Da jeg begynte som ny styrer til Mælumenga barnehage hadde de ansatte der et annet grunnlag for å ta imot meg og mine visjoner. De hadde jobbet grundig med ICDP foreldreveiledningsprogram. Der er positive holdninger til barn, samt voksne som tar ansvar for relasjonen, grunnleggende faktorer.
Jeg tror det var en medvirkende årsak til at de omfavnet meg, og de perspektivene som var viktige for meg som ny styrer i barnehagen. Med mine tidligere erfaringer i bakhodet var jeg varsom og forsiktig i starten. Jeg opplevde at de ansatte møtte mine tanker og meninger med alt fra nysgjerrig interesse til en mer tvilende skepsis. Denne motstanden har jeg hele veien valgt å ha respekt for. Jeg har gått varsomt frem. Ved å gi små drypp av EQ i hverdagen, holde foredrag og gi veiledning, ble det å lytte, se bakenfor og vise anerkjennelse, etter hvert til en del av barnehagen. Det ble avgjørende da vi jobbet frem en ny visjon: «Menneskemøte med hjertet».
Veier til EQ-barnehage
I nært samarbeid med partsgruppa (tillitsvalgte og verneombud), samt Samarbeidsutvalget, ble vi i 2018 enige om å tilby ettårig EQ-kompetanse til alle ansatte som ønsket dette. Fortsatt uten intensjon om å bli sertifisert EQ-barnehage. Det viktigste for meg som leder var å bruke de holdninger, verdier og perspektiver som EQ Institute representerer.
I 2021 hadde vi nådd de formelle kravene om å bli sertifisert som EQ-barnehage. Vi ble kontaktet av EQ Institute med spørsmål om det kunne være aktuelt for oss med en sertifisering. Vi følte oss fortsatt ikke helt klare. Først ville vi jobbe mer systematisk mot foreldrene og barna enn det vi hadde gjort til nå.
Kort fortalt har barna fått, i tillegg til en grunnleggende kjennskap til egne følelser og ord for ulike følelser, en forståelse for begrepet EQ. Vi har regelmessige EQ-samlinger, vi har fokus på hjertegode handlinger i hverdagen, vi har visuelt innhold på avdelingene som representerer følelser/EQ, og vi er opptatt av å dele gode erfaringer/historier med barna, foreldrene og kollegaer/hverandre.
I dag har vi ansatte som sier at de har fått livet sitt forandret ved å delta i dette arbeidet. Vi har ansatte som i stadig større grad undrer seg over barns adferd og tar 100% ansvar for sin relasjon til barna. De tar sin del av ansvaret i relasjon til både kollegaer og barnas foreldre.
Sertifisering
17. juni gikk STARTSKUDDET! Mælumenga er nå en EQ-barnehage med alt det innebærer av forpliktelser. Vi som voksne i barnehagen er fortsatt på ulikt sted i vår utvikling av emosjonell intelligens. Noen er gode til å kjenne og håndtere følelsene sin, mens for andre er dette et mer ukjent terreng – og det er helt greit. På hver vår måte jobber vi ut fra et grunnleggende ønske om å bli bedre kjent med oss selv, og gi oss selv mer egenkjærlighet.
Egenkjærlighet trenger vi som jobber i barnehage å ha, for på den måten å være gode rollemodeller for hverandre og barna. Gjennom kursing og oppfølging fra EQ Institute får vi gode verktøy som gjør det mulig å skape gode relasjoner til oss selv, og med det skape gode relasjoner til andre.
Veien til EQ-barnehage har til nå vært både givende og spennende, og den vil heldigvis aldri ta slutt. Når vi fortsetter å være undrende og åpne i møte med verden, vil vi lære noe nytt om oss selv og andre hver eneste dag.
Heidi Glesnes, styrer i Mælumenga barnehage