Mitt hjerte har i snart 40 år vært i barnehagen, og i de 26 siste årene har jeg vært daglig leder i Oddenskogen barnehage, som ble en sertifisert EQ-barnehage i 2018. Kvaliteten i samspillet og relasjonen vi voksne har til barn har vært viktig for meg, og jeg har ofte stilt spørsmål som; Hva gir vi til barn og hva lærer vi barna i den tiden de er hos oss? Er kvaliteten god nok, og har barna det bra hos oss? Her vil jeg forteller dere om viktigheten av EQ-barnehager.
Av: Gunn Malmstrøm
Bevisstheten og kunnskapen rundt barnesynet; at det finnes ikke vanskelige barn, det er barn som har det vanskelig, gjorde en stor forskjell. Tidligere ønsket vi å endre barnets atferd, om barnet hadde en atferd vi ikke likte. I dag vet vi at det er de voksnes ansvar om barnet strever.
Da jeg var på kurs med tidligere Relasjonssenteret, nå EQI, i 2014 traff det meg i hjertet og følelsene mine, og ikke bare i hodet. Jeg opplevde at Herdis og Dora snakket til meg og min historie: Da jeg ble født hadde mine omsorgspersoner i lange perioder nok med å håndtere sine egne liv pga. stor belastning med sykdom. Jeg fikk tilknytningsvansker og opplevde meg verken sett eller møtt i min redsel og sorg for at mamma skulle dø hver gang hun måtte på sykehuset. Dette har preget meg mye i mitt liv, særlig i møte med mine nære relasjoner, men også i møte med barn og voksne i barnehagen.
Oddenskogen barnehage hadde over mange år jobbet forebyggende med psykisk helse, med et klart mål om å gjøre barn robuste. Jeg hørte likevel at barn ble irettesatt foran andre, personalet som sukket over barn som var så slitsomme, og som alltid måtte opponere og hadde en negativ atferd. Barn ble krenket av de voksne, personalet var dømmende ovenfor foreldre, og de omtalte hverandre lite fordelaktig i perioder. De voksne møtte seg selv i døren med lav selvbevissthet. De hadde lav selvfølelse og EQ, og hadde mye ubearbeidet bagasje i egen ryggsekk.
Det at EQI satset på barnehager, og så viktigheten av at barn i barnehagealder ble møtt i deres følelser, muliggjorde forståelsen og bevisstheten rundt egen historie hos de ansatte i barnehagen. Og etter å ha sendt 17 ansatte på EQ-kompetanse fordelt over fire år, i tillegg til meg som ble utdannet EQ terapeut, ble Oddenskogen en EQ-barnehage våren 2018. Jeg er så stolt.
Det å ha en arbeidsgiver som er opptatt av hvordan det er å være deg og legge til rette for personlig vekst, er unikt. Når du som ansatt har det bra og opplever deg sett og møtt i dine følelser, så gjør du en bedre jobb. De ansatte viste stort mot og opparbeidet en bevissthet i forhold til seg selv. De lærte å ta sine egne følelser og behov på alvor; Hva vil jeg? Hva ønsker jeg? Nå vet de mer hvem de er, og de har blitt tydeligere og bedre rollemodeller. Ved at de selv har fått satt ord på egne følelser blir de tydeligere i møte med barna. De undrer seg mer enn å dømme. De tar mer ansvar for seg selv og klarer å skille mellom hva som er mitt og hva som er ditt. De tar ikke ting så personlig lenger. Et stort gode er også at personalet har fått et nytt felles språk. Et EQ-språk. I relasjoner snakker vi et felles følelsesspråk. Det gjør godt. Vi stiller åpne spørsmål; Hva handler dette om? Hva skjedde?
I møte med foreldrene opplever jeg at vi har en helt annen type samtaler. Vi møter dem med åpenhet og undring, og får til en dypere samtale uten opplevelsen av å skulle grave i privatlivet. Det skaper en større forståelse for familielivet og barnet som går hos oss. Spørsmålene stilles på en konflikthemmende måte, og vi bruker personlig språk; Jeg opplever …, Jeg undrer meg … Jeg ønsker å se på … osv. Vi er opptatt av å ivareta barnet med fokus på at vi vil barnet og foreldrene vel, og gjennom dette viser ærlighet med kjærlighet. Foreldrene opplever seg sett og møtt i noe som kan være en vanskelig samtale. Vi har lange ventelister, og vi opplever at foreldre er genuint interessert i EQ og hvordan vi møter barna.
Vi møter barna på en likeverdig, men ikke likestilt måte og setter trygghet hos barnet høyt. Gjennom å møte barnet der det er, anerkjenne det og sette ord på hva vi ser istedenfor å definere det, opplever vi barn som i større grad kan sette ord på egne følelser. Vi hører uttalelser som; “Jeg blir skuffet når…” og “Jeg blir lei meg/sint/redd når…. “Barna står stødig i konflikthåndtering, lytter ut hverandre og kommer etter hvert med løsninger selv. De vet at de blir hørt på! Dette trenger de å øve på, med voksne som har tid til å lytte og være til stede. Vi får tilbakemeldinger fra skoler at barna som kommer fra vår barnehage er rausere, gode på å inkludere andre og finner løsninger ved konflikter.
Som daglig leder opplever jeg at jeg har en annen trygghet i meg selv i møte med andre; kollegaer, foreldre og andre samarbeidspartnere. Jeg tar ikke lengre ting personlig og oppleves dermed tryggere, tydeligere, men også rausere. Det som tidligere var medarbeidersamtaler med en oppskrift foran meg på bordet, har nå blitt gode EQ-samtaler der jeg inviterer de ansatte til å vise innsiden; møte, anerkjenne, bevisstgjøre og ansvarliggjøre. Jeg fikser ikke, men er aktiv lyttende og vil at mine ansatte skal finne gode løsninger for seg selv.
Dette er min erfaring med viktigheten av EQ-barnehager! Håper det gir deg inspirasjon for gjøre din barnehage til en EQ-barnehage.
Gunn Malmstrøm
Daglig leder Oddeskogen Barnehage. Gunn underviser ved EQ Institute. Hun jobber også som EQ-terapeut i Oslo og snart i Moss.