EQ står for emosjonell intelligens. EQ viser til menneskers evne til å oppfatte, bruke, forstå og håndtere følelser på en god måte, for seg selv og andre. Ordet relasjonskompetanse er også et dekkende ord for denne evnen til å stå sterkt i relasjon til seg selv og andre.
Med dette som bakteppe har Herdis Palsdottir, som har hovedfag i spesialpedagogikk fra UiO og er familieterapeut, utviklet EQ-terapi. Denne terapiformen og denne måten å møte andre mennesker på gjør det mulig for mennesker å forstå seg selv bedre, utvikle sin emosjonelle intelligens og med det oppleve økt egenkjærlighet.
I alt arbeid ved EQ Institute tar vi utgangspunkt i menneskesynet: Alle gjør så godt de kan, til enhver tid, ut fra sine forutsetninger.
EQ Institute inviterer mennesker til utvikling innenfor fem områder:
- Gjenkjenne og sette ord på egne følelser.
- Ivareta følelsen på en hensiktsmessig måte, uten at det går utover andre.
- Motivere meg selv.
- Gjenkjenne følelser hos andre og møte de på en hensiktsmessig måte.
- Skape nære, kjærlige og slitesterke relasjoner med andre.
Gjennom dette arbeidet utvikler mennesker en nær, kjærlig og slitesterk relasjon til seg selv og dermed også til andre. Vi brenner for å jobbe forebyggende gjennom å henvende oss til foreldre og andre som lever og jobber med barn og unge. Når disse voksne selv har høy grad av EQ vil de kunne bli gode forbilder for barn og unge. EQ-barnehager er en viktig del av dette arbeidet.
Vi tilbyr tre nivåer for utvikling som alle bidrar til en forståelse for vårt menneskesyn:
EQ-kompetanse – for de som vil forstå sine egne vanskelige følelser bedre. Når vi forstår oss selv bedre og i stadig større grad aksepterer oss selv akkurat slik vi er, øker selvfølelsen.
EQ-utvikling – for de som vil gjøre en dypere dykk i seg selv, gå inn i prosesser for å bearbeide sin egen emosjonelle historie.
EQ-terapeut – for de som vil utvikle sine evner til å hjelpe andre med å øke sin EQ.
Vil du vite mer:
EQ-barnehage
Forebyggende
EQ-terapi
Reparerende
Utdanning / kurs
Våre tilbud