I en EQ-barnehage er ledelsen opptatt av at barn fortjener å være sammen med voksne som har høy grad av emosjonell intelligens. De vil at barn blir møtt på en slik måte at de får en grunnfølelse av å være bra nok i kraft av den de er.
En EQ-barnehage vil ha systematisk fokus på personalets relasjonskompetanse. De ser det som sin oppgave å muliggjøre at personalet utvikler og vedlikeholder sine evner til å møte barn med undring og anerkjennelse gjennom hele barnehagedagen.
Denne evnen til å være undrende og åpen for at barn opplever verden sterkere og annerledes enn oss voksne, opparbeides ved at den enkelte ansatte får ro og rom til å reflektere over hva som gjør at de selv føler som de gjør. At de forstår hvordan dette påvirker dem i møte med barns ulike uttrykk for følelser og behov. På EQ Institute møtes voksne mennesker til kunnskapsdeling og nære og ærlige menneskemøter. I disse møtene vokser det frem en forståelse for at alle mennesker gjør så godt de kan, til enhver tid, ut fra sine forutsetninger.
En EQ-barnehage ivaretar punktet Livsmestring og helse i Rammeplan for barnehager som sier at «Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.»
Hvordan bli sertifisert som EQ-barnehage?
Sertifisering oppnås når følgende kompetanseheving er gjennomført i personalgruppen:
- Styrer/daglig leder har gjennomført ettårig EQ-kompetanse. Senest to år etter fullført EQ-kompetanse deltar styrer på EQ-barnehageledelse (3 x 2 dager).
- 1/3 av de ansatte har, til enhver tid, gjennomført ettårig EQ-kompetanse.
- Barnehagen har boken Relasjoner med barn tilgjengelig for alle ansatte og foreldre å lese.
- Personalet deltar regelmessig på interne samlinger i barnehagen der EQ er tema.
- Barnehagen utarbeider hvert år et EQ-årshjul, som med enkle ord beskriver hvordan barnehagens ledelse planlegger å ivareta EQ-fokus i personalgruppen kommende periode. Årshjulet sendes til EQ Institute som dokumentasjon på at relasjonskompetansen vedlikeholdes og videreutvikles i personalgruppen.
Etter at barnehagen er sertifisert, legger EQ Institute til rette for at styrer kan ta del i nettverk med barnehageledere i andre EQ-barnehager. Styrer inviteres også til halvårlig e nettverkstreff for å ivareta barnehagens arbeid med EQ-temaer. På den måten får styrer hjelp og støtte til å vedlikeholde og fornye denne helt essensielle kompetansen hos nye og gamle ansatte.
Sertifiserte EQ-barnehager vil få våre modulbaserte nettkurs til redusert pris. Målet er å gi barnehageansatte økt kunnskap om emosjonell intelligens, og hvordan denne kompetansen kan styrke relasjonen de har til seg selv, barna, foreldrene og kollegaer.
Les mer om kurset EQ-kompetanse her.
Sertifiserte EQ-barnehager:
Bua-kultur og friluftsbarnehage, Tjernagelvegen 713, 5550 Sveio
Ledelse: Silje Huse
Engelsviken barnehage, Skolebakken 6, 1628 Engelsviken
Styrer: Lindis Dalberg
Ekebergparken barnehage, Ekebergveien 5, 1356 Bekkestua
Daglig leder: Rita Myrmo
Forsand barnehage, Bergekrossen 1, 4110 Forsand
Styrer: Cathrine Eik Hjeltnes
Grindaberget barnehage, Grindaberget 1, 1354 Bærums Verk
Daglig leder: Jenny Örlander
Heiane barnehage, Ringvegen 17, 5412 Stord.
Styrer: Stine Regine Kyllingmark
Mælumenga barnehage, Melumveien 2, 3340 Åmot
Styrer: Eli Hellerud
Oddenskogen barnehage, Sonja Hennies vei 14, 1363 Høvik
Ledelse: Vibeke Solmyr og Torill Petterson
Rosenlund barnehage, Gauselveien 9, 1406 Ski
Daglig leder: Randi Waag Helmeriksen
Skyttelveien barnehage, Skyttelveien 2, 3057 Solbergelva
Daglig leder: Venke Sørli
Småfolk barnehage, Underbakken 27, 5590 Etne
Daglig leder: Anette Lauareid Hovde
Vekstbarnehagen, Årengveien 1B, 1394 Nesbru
Ledelse: Siri Helene Henriksen
Ønsker du mer informasjon om EQ-barnehage? Ta kontakt med nina@eqi.no